Günther Uecker "Wounded Nature", 1987

Wounded Nature

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Author/ School/ Dating:

Günther Uecker (Wendorf, 1930)

Technique and Dimensions:

Pine trunk, ash, nails, black lacquer, 130 x 55 cm

Inventario:

2507

Autore:

Uecker, Günther Wendorf, 1930 -

Descrizione:

Dopo gli studi artistici in Germania Uecker nel 1957 si avvicina al Gruppo Zero. La superficie ricoperta di chiodi si pone come antitesi alla superficie dipinta e consente nello stesso tempo all’artista di esplorare l’articolazione della luce attraverso le ombre create dai chiodi. L’opera delle collezioni del Museo è inserita in questo ambito di ricerca. La contrapposizione del tronco di pino trattato sulla sua superficie con colle e cenere quasi a proteggerne l’integrità, con la presenza violenta e destabilizzante dei chiodi piantati sulla parte superiore del tronco. Una natura che richiama il segno – gesto dell’artista e ne esplicita la volontà ironica e dissacrante in riferimento all’ambiente e ai suoi maltrattamenti da parte dell’umanità. Oltre alla scultura è presente in collezione anche il disegno preparatorio. Con carboncino e matita Uecker disegna in maniera gestuale e quasi violenta il progetto che realizzerà tridimensionalmente. La scultura combina numerosi componenti, tra cui un tronco di pino intero.

Object Type:

Sculpture

Epoca:

-

Inventario:

2507

Misure:

130 55 cm

Tecnica:

tronco di pino, chiodi, cenere, colla, lacca nera

Location:

In storage (inv. no. 2507)

 

Artist, sculptor, and set designer Uecker, who attended the Academy in Düsseldorf until 1957, began at that time to create structures which developed his visual experimentations while also producing his first relief works covered in nails, whose shadows projected onto the support created perceptual and dynamic effects. At the beginning of the ‘60s, he progressed from his early nail compositions in regular mathematical sequences to rotating structures and lightboxes. In 1961 in Düsseldorf he founded the Group Zero with Heinz Mack and Otto Piene, aimed at a return to the “zero base of art” and a point of reference and exchange for the many European trends emerging at that time in the kinetic-visual field of artistic research.

Group Zero also influenced the Italian groups of Arte Programmata (Italian Kinetic Art) such as Gruppo T (established in Milan in 1959 by Gianni Colombo, Giovanni Anceschi, Davide Boriani, Gabriele Devecchi and, later, Grazia Varisco) and Gruppo N (founded in 1959 in Padua by Manfredo Massironi, Alberto Biasi, Toni Costa and Edoardo Landi) who investigated visual phenomena and the mechanisms of perception with almost scientific methods, positioning themselves as artist-technicians.  
Uecker subsequently produced oscillating structures, tables and everyday items covered in nails, high-voltage projects and huge sculptures designed for open spaces.
The sculpture in the museum’s collection, Wounded Nature, is part of the Großer Wald series, large logs of wood (in this case a whole pine log) covered in countless nails.
The museum also houses the drawing of the same subject, in glue and ash on paper.