Click here to view image
Ritmo
Osvaldo Licini (Monte Vidon Corrado, 1894-1958)
Oil on canvas glued on board, 21 x 29 cm
782
Maria Cernuschi Ghiringhelli 1990 Genova
Licini, Osvaldo Monte Vidon Corrado 1894 - Monte Vidon Corrado1958
Licini decide di dedicarsi alla pittura astratta durante i suoi studi a Parigi alla fine degli anni Venti. Grazie ai contatti con il gruppo Abstraction-Création, intorno al 1931 nascono le sue prime opere astratte nelle quali è possibile individuare sia una profonda conoscenza delle ricerche di Kandinsky e di Klee sia una innata sensibilità per la linea. L’artista entra a far parte della cerchia della galleria milanese Il Milione e in una lettera chiarisce l’indirizzo lirico e fantastico della sua ricerca: “Dimostreremo che la geometria può diventare sentimento”. Maria Cernuschi Ghiringhelli, considerata da Carlo Belli la musa e la scopritrice di Licini, si innamorò fin da subito della sua arte e, nel 1942, iniziò la sua “raccolta” di quadri acquistando proprio dei Licini. L’opera Ritmo del 1933, presenta le caratteristiche del Licini astratto e attento alla geometria. Il dipinto è caraterizzato da colori vivaci e intensi che irrompono nella struttura compositiva articolandosi in superfici pittoricamente vibranti.
Painting
-
782
21 29 cm
Italia
olio su tela incollata su tavola
In storage (inv. no. 782)
Maria Cernuschi Ghiringhelli Collection, acquired in 1989
Licini was born in 1894 in Monte Vidon Corrado, in the Marche region, and his artistic and cultural education took place in Italy and France. His presence in Paris at the end of the Twenties was at the root of his decision to abandon his “realist” approach - centred on landscape painting with a distinct Cezanne influence - to focus on abstract painting. As a result of his contact with the Abstraction-Création group, in around 1931 he produced his first abstract works, in which both a deep knowledge of the work of Kandinsky and Klee and an innate sense of line can be detected. The artist became part of the circle of the Milan gallery Il Milione and, in an open letter written on the occasion of his solo exhibition of 1935 and published in the gallery's Bulletin no. 35, he clarifies the lyrical and imaginative approach to his work: “We will show that geometry can become feeling”. Maria Cernuschi Ghiringhelli, considered by Carlo Belli to be Licini’s muse and discoverer, immediately fell in love with his art, and it was the Licini works she bought in 1942 that set in motion her painting “collection”. 1933’s “Ritmo” presents the characteristics of the abstract Licini, conscious of geometry but with an intensity of colour capable of disrupting the compositional structure, expressing itself in pictorially vibrant surfaces.
(Michela Murialdo)