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Controangolo
Paolo Icaro (Torino, 1936)
Steel and sequins, 58 x 58 x 164 cm
652
Maria Cernuschi Ghiringhelli 1990 Genova
Icaro, Paolo Torino 1936 -
Icaro evolve la sua ricerca in direzione concettuale e minimale, in cui l'arte si fa strumento di misurazione dell'uomo nello spazio e nel tempo. Nel 1968, a New York, realizza le prime Gabbie, strutture in profilato metallico, molto vicine all'opera Contrangolo, che creano spazio senza occuparlo, uno spazio altro definito dalla loro geometrie alla ricerca di un equilibrio tra interno e esterno. Questa riflessione rimane una costante della sua attività e viene riproposta, di ritorno dagli Stati Uniti. Dopo un secondo soggiorno negli Stati Uniti, inframmezzato da soggiorni mensili a Calice Ligure, Icaro incomincia ad utilizzare il gesso che diviene l’elemento più congeniale per la sua prassi artistica, grazie alla sua malleabilità e duttilità e alla capacità di mantenere nella materia l’impronta intatta dell’artista. Le ultime mostre di Icaro sono sotto il segno “non più solo dello spazio ma del dinamismo di una ricerca.
Sculpture
-
652
58 58 164 cm
Italia
Acciaio e lustrini
On display (inv. no. 652)
Maria Cernuschi Ghiringhelli Collection, acquired in 1989
After an initial involvement with the Arte Povera movement, invited in 1967 by curator Germano Celant to the first exhibition, "Arte Povera Im-Spazio", held at the Galleria La Bertesca in Genoa, Icaro took his research in a conceptual, minimal direction, in which art becomes a tool for the measuring of man in space and time. In 1968 in New York he created the first Gabbie (Cages), metal bar structures, closely related to the Contrangolo kept at the museum, which create space without occupying it, an “other” space defined by their geometries in pursuit of a balance between the internal and external. This reflection remains a constant throughout his work, and on his return from the United States was revived in his solo exhibition "Faredisfarerifarevedere", again hosted at the La Bertesca gallery. Following a second stay in the United States, interspersed with monthly trips to Calice Ligure where his friend Emilio Scanavino lived and had a small circle of artists, Icaro began to use plaster, which became the medium of choice for his artistic practice, thanks to its malleability, ductility and its ability to retain the imprint of the artist’s gesture intact in the material. The hallmark of Icaro’s latest exhibitions is that they are “no longer just about space, it is a dynamic research”.