Gerard David "Cervara Polyptych"

Gerard David "Polittico della Cervara"

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Author/ School/ Dating:

Gerard David (Oudewater, 1455 circa - Bruges, 1523)

Technique and Dimensions:

Oil on oak panel, 153 x 89 cm (Madonna dell'Uva only)

Inventario:

PB 176

Autore:

David, Gerard 1460 circa - 1523

Descrizione:

Il polittico proviene dall’abbazia benedettina di San Gerolamo della Cervara (Santa Margherita Ligure- GE) e fu commissionato a Gerard David da Vincenzo Sauli perché fosse collocato all’ingresso del coro della chiesa monastica. Delle sette tavole che componevano il polittico, a Palazzo Bianco sono esposti i tre scomparti principali che rappresentano la Madonna col Bambino, detta "Madonna dell’uva", San Gerolamo e San Benedetto, nonché il coronamento superiore della tavola centrale, raffigurante la Crocifissione. Le parti mancanti si trovano oggi al Metropolitan Museum (Angelo annunciante e Madonna annunciata) e al Louvre (lunetta con il Padre Benedicente). Un'iscrizione, che si conosce grazie ad una testimonianza del 1790, correva sotto la base del trono della Vergine e recitava: "Hoc opus fecit fieri D.nus Vincentius Saulus MCCCCCVI die VII septembris" [cfr. G. Spinola, Memorie storiche del Monistero..., XVIII secolo, c. 596]. I tre scomparti compongono uno spazio unitario, reso continuo dallo scorcio del pavimento, dalla struttura architettonica del trono e dall’arazzo “millefiori” che fa da sfondo alla Vergine e alle figure dei due santi. Questo tipo di arazzo veniva ritenuto metafora del Paradiso, popolato dalle diverse categorie di eletti – ai martiri alludono le rose, ai confessori le viole, i gigli alle vergini – e contribuisce a connotare come paradisiaco lo spazio che accoglie i sacri personaggi. Al centro, assisa su un trono, Maria tiene in braccio Gesù e lo aiuta a staccare un acino da un grappolo d’uva, che allude al sacrificio della croce e al vino eucaristico salvezza. La gemma che riluce in fronte alla Vergine, applicata a una striscia di tessuto prezioso su cui è ricamato l’incipit dell’Ave Maria, allude alle parole del Salmista: “Vergine regale, ornata delle gemme di tante virtù, luminosa per lo splendore dello spirito e del corpo”, mentre la regalità di Maria, che le deriva dall’appartenere alla stirpe di David e dall’essere madre e sposa del Re dei Cieli, è ribadita dai versi del Salve Regina, ricamati in caratteri aurei lungo l’orlo del manto. dipinto

Object Type:

Painting

Epoca:

-

Inventario:

PB 176

Misure:

152,5 64 Tavola con San Benedetto cm

Provenienza:

Italia

Location:

Palazzo Bianco (inv. no. PB 176 b)

Provenance:

Benedictine Abbey of San Gerolamo della Cervara; in the collections from 1982

 

The polyptych comes from the Benedictine abbey of San Gerolamo della Cervara, located on the east coast of Genoa, between Santa Margherita Ligure and Portofino, and was commissioned from Gerard David, a well-known Flemish painter, in 1506 by Vincenzo Sauli to be was placed at the entrance of the choir of the monastic church. The author's name, the size, the exceptional artistic quality, together with the impalpable charm of the psychological atmosphere, make the work a prominent element in the context of “Flemish” art in Liguria.
Of the seven panels that made up the polyptych, Palazzo Bianco exhibits the three main sections representing the Madonna and Child, called Madonna dell'Uva, San Gerolamo and San Benedetto, as well as the upper crown of the central table, depicting the Crucifixion.
The missing parts can be found today in the Metropolitan Museum (the Annunciation with Angel and Madonna) and in the Louvre (lunette with God - the Father - giving his Blessing).
The three sections make up asingle space, made continuous by the glimpse of the floor, by the architectural structure of the throne and by the "millefiori" tapestry that is the background for the Virgin and the figures of the two saints. This type of tapestry was considered a metaphor for Paradise, populated by the various categories of the elect - the martyrs are referred to by roses, the confessors by violets, while the lilies represent sacred virgins - and helps to indicate the space that welcomes the sacred figures as paradise.
In the centre, seated on a throne, Mary holds Jesus in her arms and helps him detach a single grape from a bunch, which alludes to the sacrifice of the cross and the Eucharistic wine of salvation. The gem that shines in front of the Virgin, applied to a strip of precious fabric on which Ave Maria is embroidered, alludes to the words of the Psalmist: “Royal Virgin, adorned with gems of many virtues, luminous for the splendour of the spirit and body ", while the royalty of Mary, which derives from belonging to the lineage of David and being the mother and bride of the King of Heaven, is confirmed by the verses of the Salve Regina, embroidered in gold characters along the hem of her mantle.
The gesture of the Mother and her apparent detachment are a sign of the painful acceptance of the destiny that awaits the Child as well as the gaze of Christ, unique among all the actors of this silent and solemn scene that fixes the eyes of the spectator, reminding us that it was for our salvation that his blood will be shed.