Click here to view image
Mobile a intarsio
Hakone, Japan, 1875 - 1880
Polychrome wooden inlay
C.D.A 1583
Enrico A. D'Albertis 1932 Genova, Castello d'Albertis
analisi stilistica
Questo interessante elemento di mobilio fu probabilmente acquistato dal Capitano d’Albertis durante il suo primo Giro del Mondo, negli anni 1877-1878. Rappresenta la piena evoluzione tecnica del pregevole intarsio ligneo a mosaico yosegi zaiku 寄木細工 tradizionalmente praticato fin dal 1635, cioè dall’inizio del periodo Edo (1600 - 1867), ad Hakone, cittadina situata sull’omonimo lago nei pressi del Monte Fuji, nella provincia di Odawara. Alimentato dalle immense riserve di legname pregiato del boscoso territorio circostante, questo artigianato artistico trae origine dalle antiche abilità e dalla cultura specifica dei carpentieri, falegnami e intarsiatori giapponesi che nel secolo VIII entrarono in contatto per la prima volta con i manufatti decorati a intarsio importati per i sovrani nipponici dalla Cina d’epoca Tang (618-906).
Furniture
-
C.D.A 1583
Ambito giapponese; manifattura di Hakone
cm
Giappone
Arredo
First floor, house (inv. no. CDA 1583)
Legacy of Captain E.A. D'Albertis, 1932
Wooden structure with shelves, doors and drawers, covered with wooden inlays made with various precious woods in different natural colours, in a vast ornamental repertoire of geometric and floral motifs.
This interesting piece of furniture was probably purchased by Captain D’Albertis during his first world tour, in 1877 - 1878. It represents the full technical evolution of the tradition of fine wooden mosaic inlay technique yosegi zaiku 寄 木 細 工 practiced from 1635 on (i.e. from the beginning of the Edo period (1600 - 1867)) in Hakone, a town located on the lake of the same name near Mount Fuji, in the Odawara province.
Facilitated by the immense reserves of precious woods of the surrounding forests, this artistic craftsmanship is rooted in the ancient skills and culture of the carpenters, wood carvers and Japanese inlayers who in the eighth century came, for the first time, into contact with the inlaid decorated artefacts imported for Japanese rulers from Tang-era China (618 - 906).